Γλωσσάρι
Οπως
θα διαπιστώσετε αμέσως μόλις έλθετε σε επαφή με ιστιοπλοΐα και ιστιοπλόους, όλοι μιλούν μια διάλεκτο που στην αρχή θα σας φαίνεται ακαταλαβίστικη. Οι ναυτικοί έχουν μεγάλη παράδοση και η γλώσσα που χρησιμοποιούν είναι γεμάτη από ιδιωματικούς όρους. Πολλές από τις λέξεις που χρησιμοποιούν είναι ηχητικές παραφθορές από αντίστοιχους ξενόγλωσσους όρους που εξελληνίστηκαν (π.χ., σταβέντο, βίρα από τα ιταλικά, ρέλι, σπινακόξυλο από τα αγγλικά). Παραάτω παραθέτουμε μια σύντομη συλλογή από ναυτικούς όρους με την αντίστοιχη επεξήγηση. Ετσι, ακόμα και αν δεν είσαστε ιστιοπλόος, τουλάχιστον θα μπορείτε να παρακολουθήσετε μια σχετική συζήτηση. Γιατί είναι γνωστό ότι οι ιστιοπλόοι, γνωστοί καλοφαγάδες, και all-around γλεντζέδες αρέσκονται να αράζουν σε κάποια ταβέρνα ή σε κάποιο μπαράκι μετά τη διαδρομή και να συζητούν με τις ώρες για την κοινή τους αγάπη, τη θάλασσα, τις εμπειρίες και τα κατορθώματά τους (πραγματικά και μη).

Α
Αετός= το πάνω μέρος του πανιούΑλμπουρο= το κατάρτιΑριστερήνεμος= όταν έχουμε τον άνεμο στα αριστερά μαςΑρρόδο= ανοιχτά στη θάλασσα (θα αγκυροβολήσουμε αρρόδο)
Β
Βίρα= σήκωσε, τράβαΒαγονάκι= ένα εξάρτημα με τροχαλία που κινείται πάνω σε ράγα και μπορεί να αλλάζει θέσεις και να στερεώνεται με ασφάλειαΒιτζιρέλο= το μεταλλικό εργαλείο που μειώνει κατά πολύ τη δύναμη που χρειάζεται για να τραβήξουμε ένα σχοινί
Γ
Γάστρα= το σχήμα του σκάφουςΓραντί= το εξωτερικό μέρος του πανιού (αν ακούσετε "στέγνωσε το γραντί!", μην ψάχνετε για πλυντήριο)
Δ
Δεξίνεμος= όταν έχουμε τον άνεμο στη δεξιά μας πλευράΔιόπτευση= ο καθορισμός της θέσης μας με παρατήρηση κάποιων συγκεκριμένων σημείων στην ξηρά ή τη θάλασσα
Ε
Επίτονος= το συρματόσχοινο που στηρίζει το κατάρτι και ξεκινά από το πίσω μέρος του σκάφουςΕργάτης (άγκυρας)= ηλεκτρικό μοτέρ που βοηθά στην κοπιαστική πολλές φορές αυτή δουλειά
Κ
Κάβος= μια προεξοχή στη στεριά (π.χ., Καπετάνιε! Φάνηκε ο κάβος του Ματαπά.)Καντηλίτσα= ο πιο χρήσιμος κόμπος για ναυτικούς. Περισσότερα στο λήμμα ''Κόμποι"Καρίνα= το μεγάλο πτερύγιο στο κάτω μέρος της γάστρας. Βοηθά στην πλεύση και στη σταθερότητα του σκάφουςΚοτσανέλα= τα μεταλλικά εξαρτήματα που πάνω τους δένουμε τα σχοινιά. Βιδωμένα στις εξωτερικές πλευρές του καταστρώματοςΚουκέτα= η καμπίνα του σκάφους. Κάθε ιστιοφόρο μπορεί να έχει 2-3 ή περισσότερες, αναλόγως μεγέθους
Λ
Λαγουδέρα= το παλαιού τύπου τιμόνι (όπως αυτό που έχουν οι βάρκες). Το συναντάμε συνήθως στα μικρά ιστιοφόραΛάσκα= άφησε, χαλάρωσε
Μ
Μαγγιώρα= τα εσωτερικά συρματόσχοινα (αριστερά και δεξιά) που στηρίζουν το κατάρτιΜάινα (την άγκυρα)= άφησέ την να πέσειΜαΐστρα (μεγίστη)=το κεντρικό πανί ιστιοφορίας τριγωνικού σχήματοςΜαλλάκια= τα νήματα που δένονται πάνω στη μαΐστρα με σκοπό την καλύτερη εκμετάλλευση του αέραΜανέλα= το εργαλείο με το οποίο στρίβουμε το βιτζιρέλο για να μαζέψουμε ένα σχοινί ευκολότεραΜαντάρι= το σχοινί με το οποίο σηκώνουμε το πανί ιστιοφορίαςΜαρίνα= ένα μικρό προστατευμένο και κατάλληλα οργανωμένο λιμάνι για ελλιμενισμό μικρών σκαφώνΜάτσα= το οριζόντιο δοκάρι που συνδέεται με το κατάρτι. Μπορεί να κινείται ελεύθερα, και επιτρέπει την αλλαγή θέσης του πανιούΜπουμβάνγκ= το σκοινί που δένει τη μάτσα με το κατάστρωμα. Τραβώντας το, τεντώνουμε το πανίΜίλι (ναυτικό)= αντιστοιχεί σε 1.852 μέτραΜούδες= η μείωση τις συνολικής επιφάνειας του πανιού. Οταν δυναμώνει ο καιρός μπορεί να ακούσετε το "πάρε μούδες"Μπαλόνι= το ειδικού σχήματος (και μεγέθους) πανί που σηκώνουμε όταν έχουμε ούριο άνεμο. Είναι αυτό με τα ωραία χρώματα.Μπαλονάκια (πλευρικά)= τα πλαστικά βοηθήματα (6 -10) που κρεμάμε στα ρέλια για να αποφύγουμε τις φθορές στο αγκυροβόλι
Ν
Ναυτοσύνη= οι γνώσεις και η επιδεξιότητα στην τέχνη της θάλασσαςΝιτσεράδα= το αδιάβροχο για την κακοκαιρία, έντονου κίτρινου χρώματοςΝτεκ= το κατάστρωμα (η πάνω επιφάνεια του σκάφους). Μπορεί να είναι καλυμμένο με ξύλο (τικ) ή άλλες αντιολισθητικές επιφάνειες
Ξ
Ξάρτια= τα συρματόσχοινα
Ο
Ορτσα= όταν έχουμε τον άνεμο μπροστά μας. Ενα ιστιοφόρο δεν μπορεί να ταξιδέψει κατάορτσα, πρέπει να στρίψει περίπου 20 μοίρεςΟύριος= είναι ο άνεμος που έρχεται ακριβώς από πίσω μας.
Π
Παταράτσα= τα εξωτερικά (αριστερά και δεξιά) συρματόσχοινα που στηρίζουν το κατάρτιΠλαγιοδρομία= όταν ταξιδεύουμε με τον καιρό (άνεμο) να έρχεται από το πλάιΠλώρη= το μπροστινό μέρος του σκάφους (βάζω πλώρη= ξεκινώ για κάπου)Ποδιά= το κάτω μέρος της μαΐστραςΠοδίζω= ξεπέφτω προς τη μεριά που με σπρώχνει ο άνεμοςΠρόσσω= μπροστάΠρότονος= το μπροστινό συρματόσχοινο που στηρίζει το κατάρτιΠρύμνη= το πίσω μέρος του σκάφους
Ρ
Ράουλο= το στρογγυλό εξάρτημα (τροχαλία) μέσα από το οποίο περνάμε το σχοινί για να του αλλάξουμε την κατεύθυνσηΡέλια= τα λεπτά συρματόσχοινα που περιβάλλουν το κατάστρωμα σε μικρό ύψος και υπάρχουν για να κρατιόμαστεΡεμέτζο= το αγκυροβόλιΡεστία (καταραμένη!)= ο κυματισμός της θάλασσας (πάνω, κάτω) που δημιουργείται από κακό καιρό. Ζαλίζει και όχι ευχάριστα.Ρόδα= το τιμόνιΡότα= η πορεία του σκάφους
Σ
Σκότα= το σχοινί με το οποίο ρυθμίζουμε το πανίΣοφράνο= η μεριά από την οποία έρχεται ο άνεμοςΣπινακόξυλο= το ειδικό κοντάρι που απαιτείται για να σηκώσουμε το μπαλόνιΣταβέντο= η αντίθετη πλευρά από την οποία έρχεται ο άνεμοςΣταυρός= στο πάνω μέρος του καταρτιού, που βοηθά στην καλύτερη στήριξηΣτίγμα= το ακριβές γεωγραφικό μήκος και πλάτος της θέσης μας
Τ
Τακ= οι πράξεις που έχουν ως αποτέλεσμα να φέρουν τον άνεμο στην αντίθετη πλευρά του σκάφουςΤζένοα= το μικρότερο τριγωνικό πανί που βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του ιστιοφόρουΤριμάρισμα (πανιών)= οι διορθώσεις που κάνουμε ώστε να πετύχουμε τη μέγιστη εκμετάλλευση του ανέμου για καλύτερη πλεύση
Φ
Φαινομενικός άνεμος= είναι ο άνεμος που μας δείχνει το ανεμοδούρι (βελάκι) στο κατάρτι μας και οφείλεται στην ταχύτητα του σκάφουςΦλόκος θυέλλης= μικρής επιφάνειας πανί που χρησιμοποιούμε σε περιπτώσεις κακοκαιρίας
Χρήστες
Έχουμε 39 επισκέπτες συνδεδεμένους
Επισκέψεις






Σήμερα | 132 |
Χθες | 214 |
Εβδομάδα | 731 |
Μήνας | 4461 |
